Eveliens PodiumPraat

Dans & theater door de ogen van Evelien van de Sanden.
Dance and theatre experiences by Evelien van de Sanden
donderdag 13 februari 2014

SPRING blog 4: Verschillende invalshoeken

De tweede dag zit er weer op. Wat ging die snel voorbij! Nadat onder andere de hulp/assistent bij Quarantine aan de Engelsen en Chinezen was voorgesteld, de vervangster van de zieke locatiemanager instructie had gekregen en telefoons van Ligna een goede opslagplek hadden, eindigde mijn dag met de talkshow in de Zindering. Deze talkshow had als onderwerp retoriek, naar aanleiding van de voorstelling SPEAK! van Sanja Mitrovic. Nu heb ik me aan jullie lezers vooral voorgesteld als productieassistent van SPRING, wat een functie is waarbij praktische manier van denken vereist. Mijn achtergrond is dat ik een master theaterwetenschappen heb afgerond aan de Universiteit Utrecht. Dit houdt in dat ik voornamelijk voorstellingen heb geanalyseerd en theorieën heb moeten lezen om vervolgens te discussiëren over de koppeling tussen die twee. En hoewel ik het praktische productiewerk heel erg leuk vind, moet ik eerlijk toegeven dat ik het wetenschappelijke denkwereldje wel een beetje mis. En dat kwam ook weer bij me naar boven toen ik luisterde naar de talkshow. Niet omdat er lastige theorieën werden uitgepluisd, maar omdat de combinatie van een journaliste, professor retorica, politica en Sanja voor verschillende interessante standpunten over onder andere politici en hun speeches en populisme zorgde. En dan krijgt een voorstelling en haar thema toch meer context. Kortom, een kleine tip tussendoor: kom naar de talkshow! En maak je geen zorgen, het is geen zakelijke bedoeling, er is ook bier en wijn voor de liefhebbers.

 

Maar terug naar mijn praktische werk. Zijn jullie al bij de installatie van Dries Verhoeven gaan kijken op de stadhuisbrug? Dit was voor ons in eerste instantie een vrij makkelijk project, aangezien de box zelf werd gemaakt en getransporteerd, en daar verder gewoon staat. Het enige wat veel werk kostte, en daar heb je echt mee te maken als je locatievoorstellingen produceert, was de vergunning via de gemeente. Omdat er elke dag toch een beeld te zien is die enige reactie kan opwekken (nee, ik ga geen spoilers weggeven..!), zijn we veel in contact geweest hierover. Ga je voor de zekerheid een professionele beveiliger erbij zetten of is een vrijwilliger met de juiste telefoonnummers genoeg? Ga je uitleg geven op een bordje bij elke straat, waardoor mensen voorbereid zijn of juist (liever) niet? En bij deze vragen moet je rekening houden met de verwachte reactie van de winkelende mensen, de wetten en regels van de gemeente, het artistieke idee van de maker en de praktische uitvoer via ons. Je wil iedereen tevreden stellen, maar niet ten koste van het artistieke doel. De definitieve beslissing hierover is eigenlijk pas afgelopen donderdag gemaakt.  En nu is de rust wedergekeerd (bij ons in ieder geval, op de stadhuisbrug blijft het nog lang onrustig…..). Gaat dat zien!



Reageer

In bovenstaande artikelen beschrijf ik hoe ik voorstellingen beleefd heb en welke thema's me opvielen. Thema's om verder over na te denken of na te praten.

In these articles, I write about my experience going to dance and theatre pieces and what where remarkable themes in the pieces to think and talk about.